VAU 102

VAU 102 - SENGGARAAN ASAS DAN PENJAGAAN KENDERAAN

SINOPSIS

Modul ini mendedahkan pelajar kepada kerja-kerja menservis, pemeriksaan kenderaan dan melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan ke atas kenderaan.


SUKATAN PELAJARAN

A. PEMERIKSAAN ENJIN


Pemeriksaan visual : minyak pelincir ,air radiator, cecair brek, minyak stering kuasa, elektrolit bateri, tali sawat, hos air, penapis udara, penapis bahan api dan mengesan kebocoran.

B. PEMERIKSAAN KENDERAAN

Pemeriksaan visual: sistem brek, sistem gantungan, tayar, stering, brek tangan, lantai dan badan kenderaan, ekzos, kebocoran pada kotak gear , kerbeda dan sistem peralatan elektrik .

C. MENCUCI KENDERAAN

Bahan dan peralatan mencuci dan menggilap kereta dan proses mencuci, vakum dan menggilap kenderaan di luar dan dalam mengikut prosedur yang betul.

D. MELAKUKAN KERJA MENSERVIS

Sistem pelinciran, gred minyak pelincir, sistem bahanapi, menukar penapis bahanapi, penapis udara, melaras campuran udara-bahanapi, sistem penyejukan jenis air dan udara, mengesan kebocoran, memeriksa pam air dan tali sawat serta melakukan kerja flushing, menguji tekanan udara, tayar, kerja putaran tayar, air pancitan untuk cermin, minyak brek, minyak stering berkuasa kuasa, minyak klac, minyak gear automatik dan penapis.