VAU 311 - PENGURUSAN PUSAT SERVIS AUTOMOTIF
SINOPSIS
Modul ini akan menerangkan kaedah merancang dan menubuh sebuah pusat servis automotif serta pengurusan sebenar pusat tersebut.
SUKATAN PELAJARAN
A. MENUBUHKAN SEBUAH PUSAT SERVIS
Kajian pasaran, cara-cara untuk mendapatkan sumber kewangan dan mendapatkan lesen perniagaan.
B. LOKASI
Faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan lokasi pusat servis, prosedur untuk mendapatkan tanah/tapak untuk pusat servis, undang-undang kecil pihak berkuasa tempatan dan menganalisis contoh-contoh lokasi.
C. SUSUNATUR BENGKEL
Kepentingan susunatur bengkel, faktor-faktor berhubung dengan susunatur bengkel, Merancang dan membuat susunatur bengkel.
D. PEKERJA
Kriteria-kriteria untuk memilih pekerja, kepentingan menjaga kebajikan pekerja. KWSP, SOCSO, kemudahan perubatan dan undang-undang buruh.
E. ORGANISASI PEMASARAN
Cara-cara memperluaskan perniagaan dan menarik perhatian pengguna.
F. PERHUBUNGAN PELANGGAN
Cara-cara untuk menjalin hubungan mesra dengan pelanggan.
G. TUNTUNTAN INSURANS
Perkara yang harus dilakukan apabila berlakunya kemalangan dan proses tuntutan insuran.
H. WARRANTY/ JAMINAN
Hak pengguna dalam perkara jaminan, jaminan-jaminan produk yang diberi oleh syarikat dan jangka masa yang sah. Mengetahui syarat-syarat yang mesti dipenuhi untuk diperlindungi oleh jaminan.
I. ANGGARAN KEROSAKAN AKIBAT KEMALANGAN
Menganggar secara kasar tuntutan berasaskan kerosakan dan kos gantian yang dialami dalam kemalangan.
J. AKAUN ASAS
Menguruskan akaun belian, akaun jualan dan akaun penggajian.
K. KAWALAN STOK
Menguruskan pengambilan dan penyimpanan stok.
L. LAPORAN
Isi kandungan laporan serta format yang betul.