VAU 308

VAU 308 - SISTEM ENJIN

SINOPSIS

Modul ini mendedahkan pelajar kepada sistem penyalaan elektrik dan elektronik, sistem penghidup, sistem pengecas, sistem penyejukan, sistem bahanapi dan sistem pelinciran serta dapat melakukan kerja-kerja merombak, memasang dan menguji.

SUKATAN PELAJARAN

A. SISTEM PENYALAAN ELEKTRIK (DENGAN TITIK SESENTUH)

Pengenalan kepada kendalian sistem penyalaan elektrik. Menanggal kabel voltan tinggi, kondenser, titik sesentuh dan gelung penyalaan serta melakukan kerja-kerja memeriksa , melaras dan menguji.

B. SISTEM PENYALAAN ELEKTRONIK

Sistem penyalaan elektronik serta kendaliannya, celahan udara pada ‘magnetic pick-up’, kendalian ‘magnetic pick-up’ dan mendiagnosis kerosakan sistem penyalaan elektronik.

C. SISTEM PENGHIDUP

Sistem penghidup : pendawaian sistem penghidup, menanggal motor penghidup dari enjin, merombak motor penghidup, menguji komponen- komponen motor penghidup, memasang, menguji dan mendiagnosis kerosakan pada sistem motor penghidup.

D. SISTEM MENGECAS

Pengenalan kepada kendalian sistem pengecas. Menanggal, merombak, merawat dan menguji alternator, memasang dan mendiagnosis kerosakan pada sistem pengecas.

E. SISTEM PENYEJUKAN

Pengenalan kepada kendalian sistem penyejukan. Menguji kebocoran, jenis-jenis ‘flushing’, bahagian-bahagian sistem penyejukan dan fungsinya, kerja-kerja pengujian dan mendiagnosis kerosakan pada sistem penyejukan.

F. SISTEM BAHANAPI

Sistem bahanapi karburetor : kerja-kerja menanggal unit penghantar isyarat tangki, pam bahanapi mekanikal dan karburetor serta membersih, memasang kembali komponen- komponen sistem bahan api dan melakukan kerja-kerja pengujian dan penalaan.

G. SISTEM PELINCIRAN

Pengenalan kepada kendalian sistem pelinciran, sifat-sifat minyak pelincir,
kerja-kerja menanggal, merombak, memeriksa dan menguji pam dan suis minyak pelincir.